awas skim cepat kaya
awas skim cepat kaya

Lagi info Tentang Skim Cepat Kaya


info skim cepat kaya, maklumat pelaburan internit scam, scam cepat kaya, skim labu peram, skim pak man telo, duduk diam dapat duit mudah
Apakah Skim Cepat Kaya?

Satu pelan yang lazimnya menawarkan kadar pulangan yang tinggi atau tidak realistik bagi jumlah pelaburan yang kecil dan pada masa yang sama menjanjikan pelaburan tersebut adalah mudah dan bebas daripada sebarang risiko. Antara aktiviti Skim Cepat Kaya ialah pengambilan deposit secara haram atau menjalankan urus niaga mata wang asing tanpa kebenaran Pengawal Pertukaran Wang Asing di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 (AKPW). Contoh Skim Cepat Kaya yang diharamkan seperti Pak Man Telo dan Swiss Cash.

Apakah yang dimaksudkan dengan pelaburan internet berasaskan Skim Cepat Kaya?

Pelaburan internet yang berasaskan Skim Cepat Kaya adalah melibatkan syarikat atau institusi  yang tidak dilesenkan atau diberikan kuasa oleh Bank Negara Malaysia untuk mengambil deposit atau membuat urus niaga mata wang asing. Aktiviti sedemikian lazimnya menawarkan pulangan pelaburan yang menarik atau peluang pelaburan yang membabitkan kadar pulangan yang tidak realistik dan tanpa risiko atau berisiko rendah.

Hukum Terlibat Skim Cepat Kaya

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-69 yang bersidang pada 13-15 Jun 2005 di Johor Bahru telah membincangkan Hukum Skim Cepat Kaya dan Seumpamanya. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

Hukum terhadap Skim Cepat Kaya adalah haram kerana ia mengandungi unsur-unsur judi, riba, gharar dan tadlis dan umat Islam dilarang daripada terlibat dengan skim ini.

 Apakah ciri-ciri Skim Cepat Kaya?
 Antara ciri-ciri pelaburan cepat kaya antaranya ialah:

  •     Seseorang pelabur boleh melabur seberapa banyak wang yang dikehendaki dan pihak pengurus skim akan membayar balik keuntungan mengikut peratus yang ditetapkan.
  •     Semua pelaburan yang dibuat selalunya dicatatkan dalam buku senarai pelabur dan resit akuan terima wang juga tidak dikeluarkan. Urus niaga skim ini berdasarkan prinsip percaya mempercayai dan tiadasurat perjanjian khusus tentangnya.
  •     Semua pelaburan adalah dibuat dalam bentuk wang tunai.
  •     Pihak pengurus skim juga melantik wakil-wakil dan ajen-ajen di beberapa tempat bagi mendapatkan pelabur-pelabur baru. Setiap wakil    atau ajen mendapat bayaran sagu hati mengikut kadar yang dipersetujui berasaskan jumlah pelaburan yang dipungut.
  •     Pihak pengurus skim tidak terikat untuk membayar balik wang pelabursekiranya pelaburan berkenaan mengalami kerugian.
  •     Skim ini akan terus beroperasi sekiranya pada setiap masa ada pelabur baru yang melabur. Jika tiada, pihak pengurus akan menghadapi masalah untuk membuat pembayaran keuntungan kepada pelabur yang sedia ada. Apabila hal ini terjadi (tiada lagi pelabur baru) maka pelabur yang sedia ada yang baru menyertai skim ini tidak akan mendapat pulangan dan akan kehilangan wang yang telah dilaburkan.
  •     Tiada bukti menunjukkan pihak pengurus skim ini melaburkan wang yang terkumpul ke dalam mana-mana institusi kewangan atau pelaburan saham dalam atau di luar negara.


Bagaimana untuk melindungi diri daripada terjebak dengan Skim Cepat Kaya?

Bagi mengelakkan diri daripada terjebak dengan Skim Cepat Kaya terdapat beberapa perkara yang wajar diberikan perhatian antaranya:

  •     Berurusan hanya dengan institusi kewangan berlesendan peniaga mata wang asing yang di beri kuasa;
  •     Berhati-hatilah dengan pelaburan yang dibuat melalui internet;
  •     Semak terlebih dahulu dengan pihak berkuasa yang berkaitan;
  •     Jangan gopoh atau membiarkan diri dipaksa untuk melabur;
  •     Berwaspada dengan sebarang peluang pelaburan yang tidak bertulis; dan
  •     Jika suatu pelaburan telah dibuat, simpan kesemua dokumen yang  berkaitan dengan pelaburan dan komunikasi dengan selamat.
  •     Jangan terpengaruh dengan sesuatu promosi atau skim yang menawarkan pulangan yang menguntungkan tetapi seakan terlalu mustahil untuk diterima akal atau “too good to be true” kerana berkemungkinan besar ia merupakan satu penipuan.


Apakah yang perlu anda lakukan sekiranya anda mempunyai maklumat atau menjadi mangsa skim Cepat Kaya?

Sila hantar maklumat lanjut atau aduan anda beserta dengan dokumen berkaitan kepada Bank Negara Malaysia seperti berikut:

Unit Penyiasatan Khas    
Bank Negara Malaysia     
Jalan Dato' Onn     
50480 Kuala Lumpur        
Faksimili: 03-26987467    
E-mel: upkinfo@bnm.gov.my
               Tel.: 03-2691 5090 / 2698 4163 / 2691 0824 / 2692 6482 / 2694 2143

Sumber artikel : skim cepat kaya

No comments:

Post a Comment